اشتباهات رایج در فصل زمستان که باعث ابتلا به بیماری میشود | بیماری

: اشتباهات عادی در فصل زمستون که باعث دچار شدن به مریضی میشه

۱-مصرف خوراکیای چرب

با کم شدن دما تمایل به خوردن غذاهای چرب و تامین کالری بیشتر عادی تر می شه در حالی که باید در فصل زمستون همه گروه های غذایی رو در برنامه روزانه گذاشت و در حد امکان غذاهای جور واجور و نوشیدنیای گرم خورد. هم اینکه در این روزا به اندازه فراوون آب بخورین و گوشتا، سبزیجات و ماهیا رو به مقدار مناسب استفاده کنین.

۲-کاهش فعالیت بدنی

رها کردن کاناپه گرم واسه رفتن به پیاده روی یا دیگه تمرینات ورزشی کار مشکلیه. با این حال، ورزش کردن، حدالامکان در سالن یا محیط منزل باعث احساس سرحالی و نشاط می شه و به بدن واسه مقابله با سرما کمک می کنه.

۳-موندن در منزل

اگه جز اون دسته از آدمایی هستین که در فصل زمستون همیشه در منزل  می مانند و با احتمال خیلی کم سرمای هوا رو احساس می کنن، باید بدونین که گردش روزانه دست کم ۲۰ دقیقه در هوای سرد با لباس مناسب مب تونه سیستم ایمنی رو و خلق و خو رو تقویت کنه. در این صورت سر، دستا و گوشا رو حتما بپوشونین. زیر کاپشن هم دو لباس گرم بپوشید.

۴-کم خوابی

خیلی از افراد در شبای زمستون تا دیروقت بیدار می مانند تا از این زمان طولانی واسه دید و بازدید یا تماشای تلویزیون و… بهره ببرن. اما این دیر خوبیدنا باعث احساس مریضی و بی حالی در صبح روز بعد می شه. بدن واسه گرم شدن نیاز به فعالیت بیشتر و در نتیجه خواب بیشتر داره. البته توجه به نکات زیر هم بسیار مه هستش:

  • دمای اتاق نباید زیادتر از اندازه گرم باشه و ۱۷ درجه مناسبه.
  • هر روز پنجره های اتاق رو باز کنین تا هوای آزاد جریان داشته باشه.
  • نیم ساعت قبل از خواب کتاب یا مجله بخونین تا به خوابیدن شما کمک کنه.
  • اگه نمی تونین خیلی راحت بخوابین، قبل از خواب یه دمنوش آروم بخش یا شکلات گرم بخورین تا اعصاب آرامش یابد.

۵-نوشیدن کمتر آب

وقتی که هوا سرد می شه، بدن واسه جبران این کمبود فعالیت بیشتری می کنه و این کار مانند هر فعالیت دیگری با کمبود آب بدن همراه س. عرق کردن در  زمستون هم مانند تابستون دلیل کاهش آب بدن می شه. روزانه دست کم یه لیتر آب بخورین و البته می تونین از دیگر نوشیدنیای گرم مانند قهوه، چای، سوپ یا آش هم استفاده کنین. در صورت ورزش کردن مقدار آب بیشتری بخورین.

۶-گرم کردن زیادتر از اندازه منزل

گرم کردن زیادتر از اندازه اتاق و محیط منزل اثرات منفی بر خستگی داره و البته هزینه زیادی هم به خونواده تحمیل می کنه. پوشیدن لباس گرم مناسب در منطل احساس بهتری داره.

۷-لباس پوشیدن عادی و کم

پوشیدن لباس مناسب و گرم در زمستون واسه حفظ سلامتی مهمه و نباید همون روش لباس پوشیدن در پاییز رو ادامه داد. لباس گرم مناسب زیر کاپشن به گرم نگه داشتن بدن کمک زیادی می کنه.

۸-استرس

استرس اثرات منفی بر سلامتی در فصل زمستون داره. وقتی که استرس داریم معمولا توجهی به خود نداریم. در واقع، برنامه غذایی متعادل، خواب کافی و فعالیت ورزشی منظم  رعایت نمی شه. در این شرایط خستگی پیروز میشه، فرد دچار اضافه وزن می شه، بدن نمی تونه در برابر ویروسا و باکتریای مریض کننده مقاومت کنه و کمبود ویتامین ها هم بروز می کنه.

۹-نوشیدن قهوه واسه بیدار موندن

به نظر بعضی افراد قهوه بهتر از چایه. اما مصرف زیادتر از اندازه این نوشیدنی اثرات سوئی بر اعصاب، خواب و اضافه وزن داره. بهتره مصرف قهوه به ۱ تا ۲ فنجون درروز کم بشه. اگه احساس خستگی می کنین چای بخورین و کمی استراحت کنین.

جمع آوری: گروه ۷ گنج

www.7ganj.ir

.

منبع : ۷ganj.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *