اشتباهات رایج در کاهش وزن | رژیم غذایی

اشتباهات عادی در کاهش وزن

دستورالعملای زیادی واسه رسیدن به وزن ایده آل هست اما هنوزم خیلی از ما واسه کاهش وزن دچار مشکل هستیم! دلیل اصلی این موضوع میتونه در اشتباهات رایجی باشه که انجام می دیم.

به گزارش آلامتو و به نقل از علم ورزش؛ هممون مستعد این هستیم که در دام راه حلای فوری بیفتیم و فکر می کنیم یه نسخه جادویی واسه رسیدن به موفقیت هست. اما این طرز فکر بیشتر منتهی به اشتباهاتی می شه که در آخر مانع رسیدن ما به اهدافی می شه که واسه شون تلاش می کنیم. می تونیم کارایی انجام بدیم تا در تلهایی که ناگزیر بر سر راه مون هستن نیافتیم. در این مطلب  ۷ تا از بزرگ ترین اشتباهاتی رو که در روند کاهش وزن بسیار شایع هستن رو واسه تون می گیم.

۱. قوانین زیاد و سخت

وزن کم کردن حتی بدون این که مجبور باشیم از قوانین سفت و سختی پیروی کنیم هم به اندازه کافی کار سختیه. مثلاً این قانون که بعد از ساعت ۷ عصر دیگه چیزی نخورین، یه قانون معروفه که اگه در شیف شب کار کنین یا صبح خیلی زود بیدار شید به ضررتون هستش. اگه می خواین به هوس خوراکی خوردن آخر شب تون پیروز شدین، باید ۲ ساعت قبل از وقت خواب، دست از خوردن بکشین.

بعضی از ادما از خوردن هر چیزی که شامل قند باشه دوری می کنن و فرقی هم نمی کنه از چه منبعی باشه. پیشنهاد می شه از یه منبع طبیعی قندی واسه جواب دادن به اشتهای تون استفاده کنین، مثلاً یه منبع خوب پتاسیمی مثل موز همراه با یه قاشق غذاخوری کره آجیل و کمی شکلات تلخ.

۲. روزای تقلب!

مجاز دونستن روزهایی واسه تقلب در رژیم غذایی، به عنوان راهی واسه حفظ انگیزه، تاکتیکیه عادی در رژیمای سفت و سخت. اما بعضی از کارشناسان تغذیه اخطار میدن که روزای تقلب می تونن کلا دلیلی واسه انحراف از راه باشن. به خاطر همین پیشنهاد می کنن به جای “روز تقلب”  “وعده تقلب”  رو جانشین کنین. جبران یه وعده خارج از اصول بسیار راحت تر از جبران یه روز خارج از اصوله.

۳. به اندازه کافی نخوردن

خیلی از افراد تحت رژیم فکر می کنن هرچه غذای کمتری بخورند، بهتره. اگه شمام اینجور عقیده ای دارین واسه تون می گیم که به چه دلیل این راه حل فایده ای نداره. خیلیا از خوردن وعده هایی از غذای شون بیخیال میشن، چون وقت ندارن. راه حلش ساده س!: وقتش رو پیدا کنین!

زودتر بیدار شید، شب قبل غذای تون رو آماده کنین، لباسای ورزشی تون رو باخودتان به محل کارتون ببرین و هرکاری که فکر می کنین در این جهت کمک تون می کنه، انجام بدین. به جای این که به روشی به طور کاملً محدود تغذیه کنین، تلاش کنین غذاهایی رو انتخاب کنین که کیفیت غذایی بالایی داشته و مغذی باشن، نه این که فقط حواس تون رو به شمارش کالریا معطوف کنین. با جانشین کردن منابع سرشاراز پروتئین و فیبر به جای اسنکای شیرین و با چربی نا سالم، بدون این که تغذیه رو فدای کالری کنین، خودبه خود کالری کمتری دریافت می کنین.

۴. راهکارهای کوتاه مدت

رژیمای پاکسازی کوتاه مدت، اشتباهات بزرگی هستن. بعد از یه رژیم پاکسازی ۷ روزه و یا حتی ۲۱ روزه، برگشت وزن سریع صورت میگیره و مدت زیادی گرسنه موندن می تونه متابولیسم رو کُند کنه و به سختی میشه از برگشت وزن جلوگیری کرد. پس پیشنهاد می شه، دنبال رژیمای عادی و بازاری نباشین و درعوض، رژیمی رو انتخاب کنین که شامل میوه ها و سبزیای فراوون، غلات کامل، پروتئین کم چرب و چربیای غیراشباع و سالم باشه. زیاد آب بخورین، مصرف الکل و نوشابه های گازدار رو به کمترین حد ممکن برسونین و اجازه بدین کبد و کلیه هاتون خودشون عمل سم زدایی و پاکسازی رو بکنن!

۵. نبود توجه به کالری دریافتی

شاید کالری تعدادی به مرور از دور خارج شه، اما توجه به نوع کالری که دریافت می کنین، اهمیت بیشتری داره. هر چی اجناس غذای ارگانیک و با کیفیت استفاده کنین، کالری سالم تری هم دریافت می کنین و شک نداشته باشین که به کاهش وزن کمک می کنه، چون که اجناس غذایی فراوری شده و مصنوعی شدیدا ضرر دارن.

۶. زیاده روی در خوردن غذاهای سالم

بالاتر توضیح دادیم مواد غذایی ارگانیک و سالم استفاده کنین، اما این یعنی بدون محدودیت؟ خیلیا به اشتباه فکرمی کنن تا وقتی که غذاهای سالم یا ارگانیک می خورن، محدودیتی در خوردن ندارن. خیلی راحت میشه در تله مصرف زیادتر از اندازه خوراکیای سالمی چون آجیل، دانه ها و میوه های خشک افتاد، هرچند همه اینا منابع عجیبی از ویتامینا، موادمعدنی و مواد فتوشیمیایی هستن اما زیادی شون می تونه مساوی با زیاد شدن وزن باشه. پیشنهاد می شه هنگام مصرف این خوراکیا اندازه ها رو رعایت کنیم تا کم کمکً بدون نیاز به اندازه گیری هم بتونیم مقدارشان رو تخمین بزنیم.

۷. تمرکز صرف روی وزن

یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که افراد تحت رژیم دچارش می شن اینه که اندازه موفقیت شون رو فقط با ملاک وزن سبک و سنگین میکنه. همه افراد با یه سرعت وزن کم نمی کنن و موفقیت هم اشکال مختلفی داره. کم کردن سهم وعده ها، اسنک نخوردن در طول روز، بدون احساس تأسف و حسرت، “نه، متشکرم!” گفتن، بدون احساس گناه، “بله، متشکرم!” گفتن و ایجاد تعادل در وعده ها همه معیارهایی از موفقیت هستن که نیاز به تلاش فراوون داشته و شایسته ستایش و تشویق ان. گفتگوی مثبت با خود و ادامه و ثبات در راه، همراه با تصمیم گیریای هوشمندانه در مورد غذا، می تونه روند کاهش وزن تون رو تقویت کرده و اعتماد بنفس تون رو بالا ببره.

.

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *