اشتباهات رژیمی که باعث چاقی شما می شوند | تغذیه سالم

واسه اینکه در برنامه کاهش وزن خود موفق باشین نباید به وسیله این اشتباهات از راه کاهش وزن خود منحرف شید.

 

۱ -کالریا محاسبه نمی شن!این اولین و عادی ترین اشتباهیه که افراد در برنامه کاهش وزن خود مرتکب می شن. مطمئن باشین تموم کالری مصرفی در برنامه کاهش وزنتون محاسبه می شه.

واسه اینکه نیم کیلو گرم لاغر شید باید در هفته ۳۵۰۰ کالری از اندازه کالری مصرفی خود رو کم کنین.

هرچند تو یه برنامه کم چرب که شامل پروتئین مناسب و متوسط و کربوهیدراتای پیچیده س دیگه احتیاجی به محاسبه کالری ها نیس. چون این رژیم خود به خود کم کالریه.

 

 

۲- رژیم خود رو یهو عوض کنین تا سریع تر لاغر شید!این کار بدترین روش واسه شروع رژیم غذاییه چون در این نوع رژیما اندازه کربوهیدراتا رو کاهش می دیم در نتیجه به سرعت مایع زیادی رو از دست می دیم. کاهش مایعات به اندازه مایعات دریافتی بستگی نداره بلکه مستقیماً به توانایی بدن در نگهداری مایعات رابطه داره. در این برنامه ها چربی بدن کاهش پیدا نمی کنه بلکه در واقع تنها پروتئین از کف میره که واسه کلیه ها بسیار خطرناکه. وقتی که این نوع رژیما رو کنار بذاریم دوبارهً با زیاد شدن وزن به صورت چربی مواجه میشیم. و بیشتر می بینیم که فرد حتی چاق تر از زمان قبل از رژیم شده.

 

 

۳- ورزش واسه کاهش وزن لازم نیس!هیچ ادعایی توخالی تر از این موجود نیس. ورزش منظم کلید کاهش وزن دراز مدت و حفظ وزن مطلوب است. ورزش تنها کالری نمی سوزونه بلکه توان تنظیم اشتها رو هم داره. ورزش بر متابولیسم بدن تاثیر مثبتی میذاره، فشارخون، کلسترول و قند خون رو تنظیم و کلا سلامتی رو تضمین می کنه. داشتن فعالیت بدنی و نگه داشتن وزن ایده آل هر دو واسه حفظ سلامت لازمه. افراد می تونن سلامت خود رو با ورزش پیشرفت بدن و هم تفریحی سالم دارا باشن.

نیم ساعت فعالیت بدنی روزانه می تونه به سلامت بیشتر شما کمک کنه. اینکه چه نوع ورزشی انتخاب کنین خیلی فرقی نداره، شما می تونین ورزش رو یه بار در روز یا دو بار در روز با زمان کمتر انجام بدین.

 

 

۴- هرچه شب هنگام بخورین به چربی مبدل می شه!فرقی نداره چه ساعتی غذا بخورین. اندازه کل کالری روزانه در برابر تعداد کالری که می سوزونین تعیین کننده کاهش یا افزایش وزنه. بدن شما کالری شب یا روز رو تشخیص نمی ده. تنها اندازه کالریا دریک روز مطرحه. تنها نکته منفی خوردن غذا در شب اینه که ممکنه دچار مشکلی به نام برگشت اسید شید که در این صورت دچار سوزش سر دل میشین. اگه این مشکل رو دارین باید حتماً به دکتر مراجعه کنین.

 

 

۵- بعضی غذاها می تونن کالریا رو بسوزونن!بعضی از غذاها، کمی بیشتر از بقیه غذاها واسه هضم انرژی لازم دارن. ولی هیچ غذایی موجود نیس که هنگام هضم اونقدر انرژی مصرف کنه که شما بدون تغییر در عادتای غذایی یا ورزش، کاهش وزن داشته باشین.

 

 

۶- سرعت غذا خوردن فرقی نمی کنه!آروم غذا خوردن و جویدن غذا باعث تنظیم مرکز کنترل اشتهای مغز می شه. پس چیزی که خوردین اشتهایتان رو کم می کنه و با غذای کمتر زودتر سیر میشین.

غذا خوردن سریع خود به خود چاق نمی کنه ولی از اونجایی که آدمایی که سریع غذا می خورن به ساختار تنظیم اشتهایشان زمان کافی نمی دن تا کار کنه اون وقت بیشتر از اندازه لازم غذا می خورن.

 

 

۷- چون گوشت شامل پروتئین زیادیه باعث زیاد شدن وزن نمی شه!پروتئینا و کربوهیدراتا بدون توجه به منبع اونا، در هر گرم ۴ کالری دارن. چربی هم در هر گرم ۹ کالری داره، یعنی بیشتر از دو برابر پروتئین و کربوهیدرات. گوشت نه فقط در هر گرم چهار کالری داره بلکه هر گرم چربی گوشت ۹ کالری داره. هرچه اندازه چربی گوشت بیشتر باشه کالری اونم بیشتر می شه و چون مصرف کالری زیاد باعث افزایش ذخیره سازی چربی می شه، در نتیجه خوردن گوشت نه فقط باعث زیاد شدن وزن می شه، بلکه بیشتر اونو به صورت چربی ذخیره می کنه.

 

 

۸-تا وقتی که ویتامینای لازم رو استفاده کنین، هرچه بخورین اشکالی نداره!مکملای ویتامینی تموم مایحتاج شما ازجمله پروتئین، کربوهیدرات، املاح، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب لازم رو برآورده نمی کنه، بلکه این بارو غلط در مورد تغذیه و رژیمه. خیلی از آدمایی که دارای رژیم کم کالری به همراه مکملای غذایی پروتئینی و ویتامینی هستن دچار مشکلاتی شدن که به دلیل نبود توانایی بدن جهت تنظیم متابولیسم بوده مخصوصاً کلیه ها و کبد که نمی تونن به این نوع رژیم موافق شن.

 

 

۹- اگه صبحونه نخورین و ناهار و شام بخورین لاغر میشین!مهم نیس که چه وقتی از ۲۴ ساعت کالری مصرف می کنین، نتیجه پایانی یکیه. فرمول پایه اینه کالری مصرفی در برابر کالری که می سوزونین. اگه در روز سه بار و هر بار چهارصد کالری بخورین یا ۱۲۰۰ کالری رو تو یه وعده استفاده کنین، بدن شما این فرق رو درک نمی کنه. ولی یادتون نره حذف وعده غذایی راه مناسبی واسه رژیم موفق نیس چون اشتهای شما رو زیادتر از اندازه تحریک می کنه و نه فقط شما ناهار یا شام زیادتری می خورید بلکه در طول روز هم از شکلای جور واجور میان وعده ها مصرف می کنین.

 

 

۱۰- واسه لاغر شدن نباید غذا خورد! برخلاف تصور، گرسنه موندن باعث می شه وزن بدن به دلیل ذخیره سازی چربی زیاد شه. اگه هدفتون از گرسنگی کشیدن کاهش وزنه باید در برنامه رژیمی خود تجدیدنظر کنین. به جای گرسنگی یه برنامه مناسب ورزشی واسه خود تعیین کرده و بیشتر به باشگاه برید. از میوه جات، سبزیجات، حبوبات، گوشتای کم چرب و ماهی استفاده کنین. تلاش کنین چهار یا پنج بار در هفته طبق یه برنامه منظم ورزش کنین.

 

 

۱۱- با نوشیدن آب چاق میشیم!برعکس ننوشیدن مقدار کافی آب در طول روز متابولیسم و سوخت و ساز بدن رو از جا در آورد کرده و ممکنه باعث اضافه وزن هم بشه. آب ماده ای لازم واسه فعالیتای متابولیک بدن، از جمله سوزوندن کالری حساب می شه. تا وقتی که در کویر لوت زندگی نمی کنین، آب زیادی دور و بر شما وجود داشته و باید زیاد از اون بخورین. ۸ تا ۱۰ لیوان و اگه ورزش می کنین حتی بیشتر از این مقدار. خوردن آب به جای شکلای جور واجور نوشابه هم بسیار مناسبه. نوشابه ها معمولاً زودتر احساس تشنگی رو نسبت به آب از بین می برن و دارای کالریای بی ارزش بوده و باعث می شن بعد از نیم ساعت دوبارهً احساس گرسنگی کنین.

 

۱۲- خوردن تنقلات هنگام گرسنگی کمتر چاق می کنه!خوردن تنقلات هنگام گرسنگی باعث ایجاد عادتای غذایی ناسالم می شه. با شکم سیر از خونه خارج شید. گرسنگی ممکنه منتهی به خریدن و خوردن تنقلات شه. شکلات، پفک و چیپس هیچ کدوم نمی تونن جای یه صبحونه، ناهار و شام سالم و خوب رو بگیرن.

معصومه آیت اللهی

جمع آوری و تنظیم:گروه سلامت آکا ایران

.

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *