اشتباهات رژیم های لاغری از نگاه طب اسلامی | ایرانی | طب ایرانی

اشتباهات رژیمای لاغری از نگاه طب اسلامی، ایرونی

اشتباهات رژیم های لاغری از نگاه طب اسلامی، ایرونی

اشتباهات رژیمای لاغری از نگاه طب اسلامی، ایرونی

تندرستی و تغذیه, طب سنتی و مکمل

۱ دیدگاه
۳,۳۰۶ بازدید

اشتباهات رژیمای لاغری از نگاه طب اسلامی، ایرونی

سلامت نیوز : شاید واسه شمام این سوال پیش اومده باشه که به چه دلیل رژیمای لاغری خیلی کارآیی نداره وحتی خیلی از اونا واسه فرد مشکلات بسیار جدی به دنبال می آورد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛به چه دلیل واسه همه افراد، رژیمای غذایی برابر و مشابهی داده می شه و شخصی که کالری دریافتی زیادی داشته، یهو از مصرف خیلی از مواد غذایی منع می شه؟واسه جواب دادن به این سوالات و ارائه رژیم غذایی مناسب از دیدگاه طب سنتی اول باید مواد غذایی و رژیمای ناجور لاغری و نتیجه های اونو بررسی کرد.

تنها محاسبه کالری

دکتر سید سعید اسماعیلی متخصص طب سنتی و پژوهشگر در این مورد با اشاره به اشکالات رژیمای لاغری که براساس طب عادی ارائه می شه به خراسان گفت: در این روش معمولاً واسه تموم افراد بدون در نظر گرفتن شرایط خاص اونا، رژیم غذایی ارائه می شه که مبنای اون فقطً محاسبه کالری و کم شدن اندازه کالری دریافتیه. خیلی از آدمایی که از این رژیم استفاده می کنن، بعد از یه مدت دچار افسردگی می شن و حتی در مواردی مبادرت به خودکشی در اونا دیده می شه. این افراد فشار روانی زیادی رو تحمل می کنن و علاوه بر اون مشکلات جسمی مثل ریزش مو و مشکلات پوستی به سراغشون میاد.بروز این مشکلات بیشتر ً به این دلیله که شرایط خاص افراد در نظر گرفته نمی شه و تنها براساس یه سری فرمولای از پیش  تعیین شده اندازه کالری دریافتی فرد محاسبه و به اون پیشنهاد می شه که مثلاً به اندازه یه کف دست نون و به اندازه یه قوطی کبریت پنیر به عنوان صبحونه مصرف کنه؛ یا مواد غذا رو با ترازو وزن کنه و بیشتر از یه اندازه مشخص رو مصرف نکنه.این افراد بعد از یه مدت از این رژیمای سخت خسته می شن و با اینکه ممکنه کاهش وزن زیادی هم دارا باشن اما باکنارگذاشتن رژیم، ولع زیادی واسه خوردن به سراغشون میاد و دوباره به وزن قبلی برمی گردن.

حذف وعده شام

مشکل دیگه این رژیما، حذف وعده شامه که افراد با حذف وعده شام از برنامه غذایی معمولاً وزنشون کم می شه اما بازم که در روایات هم اومده ترک وعده شام باعث ضعف بدن می شه. خیلی از آدمایی که با مشکلاتی مانند ریزش مو یا ضعف قوای عمومی به ما مراجعه می کنن و توضیح حال اونا گرفته می شه، آدمایی هستن که در دوره ای اینجور رژیمای غذایی رو به کار برده و بدیش اینه با ضعف عصبی و عضلانی و حالت شبه افسردگی مواجه شدن.

اضافه کردن وعده های غذایی

اما اشکال بعدی این جور رژیما اضافه کردن وعده های غذاییه؛ در واقع به افراد پیشنهاد می شه به جای مصرف ۳ وعده غذایی، ۵ یا ۶ وعده غذایی رو با حجم کم مصرف کنن. اشکال کلی این روش اینه که دستگاه گوارش و کبد زمان کافی واسه هضم و جذب غذا پیدا نمی کنه و چون مرتب در حال فعالیته، فرصت کافی واسه استراحت و دفع فضولات رو نداره.این روش از دیدگاه طب سنتی و اسلامی نادرست تلقی می شه.ایشون اضافه می کنه: نکته قابل توجه اون هستش که بعضی از رژیمای غذایی که به نام طب سنتی یا اسلامی رواج پیدا کرده نه در طب سنتی و نه در طب اسلامی جایگاهی نداره و آدما به اشتباه اونو به طب اسلامی یا سنتی مربوط می کنن.مثلا میشه به رژیمای غذایی اشاره کرد که افراد رو از مصرف گوشت یا غذاهای حیوونی منع می کنه، در این مورد باید گفت که نه در آیات و روایات ونه در هیچ کدوم از کتابای طب سنتی و اسلامی واسه این نوع رژیم غذایی مستنداتی موجود نیس.حتی در روایات پیشنهادای زیادی به مصرف گوشت شده و پیامبر اکرم(ص) گوشت رو بهترین خوراکیا در دنیا و آخرت می دونن و حتی از« لحم طری-گوشت تازه» به عنوان غذای بهشتیان یاد می شه.یا در آیه ای از نهر شیر در بهشت یاد می شه در حالی که بعضی آدما به نام طب سنتی، اسلامی مردم رو از خوردن لبنیات به طور کامل منع می کنن. این پیشنهادا که کلا مردم رو از مصرف گوشت یا لبنیات منع کنیم نه در طب ایرونی و نه در طب اسلامی جایگاهی نداره و کار معقولی نیس.این رژیما به مکاتب هندی با گرایشای خاص مذهبی برمیگرده که مثلا افراد رو از مصرف گوشت منع می کنه و بدیش اینه انگار در رژیمای غذایی ایرونی تاثیر گذاشته و بعضی بدون توجه به خاستگاه اون اینجور پیشنهادایی می کنن و گاه اونو به رژیم غذایی اسلامی و طب سنتی ایران منتسب می کنن که در واقع هیچ مبنایی نداره و باید اصلاح شه.چیزی که در طب اسلامی و ایرونی پیشنهاد شده اینه که افراد غذا رو براساس مزاجی که داره، مصرف کنن. در این رژیم ممکنه فردی از مصرف بعضی از مواد غذایی واسه یه مدت منع شه اما این پیشنهاد واسه عموم نیس. مثلا ممکنه آدمایی که مزاج سردی دارن از مصرف بعضی از فرآورده های لبنی مانند دوغ و ماست منع شن اما منع مطلق اون واسه همه افراد اصلا جایگاهی نداره.امروزه رژیمای غذایی دیگری با عنوان آب درمانی یا عسل درمانی و موارد مشابه اون هست که در دوره های طولانی ۳۰ تا ۴۰ روزه فرد باید فقط از آب یا ماده غذایی دیگه استفاده کنه.در این موارد هم باید گفت هیچ مدرکی واسه تایید این نوع رژیمای غذایی نداریم و بعضی از این رژیما ممکنه مشکلات بسیار شدیدی داشته باشه.

اصل کلی

در تموم دستورات اسلام یه اصل کلی بر مبنای آیه و جعلناکم امه وسطاً هست یعنی خدا امت اسلام رو امت معتدل قرار داده.از این رو همیشه از جمله در تغذیه باید از زیاده روی و کوتاهی دوری کرد.همونجوریکه زیاد خوردن گوشت مشکلات داره و در روایات داریم که می فرمایند: شکم  خود رو قبرستان حیوانات نکنین، نخوردن گوشت هم پیشنهاد نشده حتی گفته شده اگه کسی تا ۴۰ روز گوشت پیدا نکرد و توان مالی واسه خرید اونو نداشت ، قرض کنه و گوشت بخره که خدا -ان شاءا…- قرض اونو ادا می کنه. طبق پیشنهادای دینی مشخص می شه که اسلام زیاده روی و کوتاهی رو قبول نمی کنه و در کتب معتبر طب سنتی هم مانند آثار ابن سینا، رازی، جورجانی و… هم زیاده روی و کوتاهی در رژیم غذایی دیده نمی شه و رعایت میونه روی در نظر گرفته شده.نکته دیگه که به خصوص در روایات به اون پرداخته شده، اینه که نباید عادتای غذایی مردم رو به یه باره عوض کرد.مثلا اگه کسی هفته ای ۷ روز از برنج استفاده می کنه نباید اونو یهو از مصرف برنج منع کرد چون دچار مشکل می شه.در بررسی که انجام دادیم مشخص شد آدمایی که عادت به مصرف برنج داشتن و یهویی مصرف اونو قطع کردن، دچار ریزش مو شدن.پس اگه قراره فردی ماده غذایی رو کمتر مصرف کنه باید کم کم این کار رو بکنه. مثلا به اینجور فردی پیشنهاد می شه که به مرور وعده های مصرف برنج خود رو به ۵ و ۴و… کم کنه.این متخصص طب سنتی در ادامه صحبتای خود اضافه کرد: حتی نباید عادت بد غذایی مردم رو یهو عوض کرد.مثلا اگه کودکی به مصرف پفک علاقه داره و با این که میدونیم مصرف این ماده مضره اما نباید یهویی اونو از مصرف پفک منع کرد. بلکه والدین باید کم کم در برنامه غذایی ایشون خوراکیای به درد بخور و خوشمزه دیگری رو جانشین کنن و در اختیار کودک بذارن تا کم کم عادت اون عوض شه.تغییر عادت کار بسیار سختیه و نیاز به حوصله و صبر زیاد داره و فقطً با دستور دادن عادت غذایی مردم تغییر نمی کنه.ایشون اضافه می کنه:  همونجوریکه باید عادتای بد غذایی مردم رو کم کم عوض کرد باید عادتای خوب غذایی مردم رو تقویت کرد.مثلا نباید مردم رو از مصرف مواد غذایی به درد بخور مانند گوشت و لبنیات منع کرد.هر چند ممکنه مثلا ما غذاهای سرد رو از رژیم غذایی فردی که دچار افزایش بلغم یا سردی مزاج شده کم کنیم یا فردی رو که در ایشون گرمی مزاج و صفرا زیاد شده از خوردن غذاهای گرم مانند خرما، عسل و ادویه جات منع کنیم اما این پیشنهاد رو نمیشه واسه همه مردم داشت.

مهمترین پیشنهادای عمومی تغذیه

پیشنهادای عمومی منع مصرف واسه بعضی از مواد محدود و در مواردیه که ماده غذایی ضرر داره.مثلا این پیشنهادا واسه منع از مصرف غذاهایی مانند کالباس ،سوسیس، بعضی کنسروها، چیپس و پفک است که میشه از همه مردم خواست تا حد امکان از این مواد مصرف نکنن ولی واسه مواد غذایی معمولی نمیشه پیشنهاد منع مصرف کلی و عمومی داشت.

بیشتر: .::سلامت نیوز :سرویس خبری: سلامت:اشتباهات رژیمای لاغری از نگاه طب اسلامی، ایرونی::.

 شاید واسه شمام این سوال پیش اومده باشه که به چه دلیل رژیمای لاغری خیلی کارآیی نداره وحتی خیلی از اونا واسه فرد مشکلات بسیار جدی به دنبال می آورد؟

به چه دلیل واسه همه افراد، رژیمای غذایی برابر و مشابهی داده می شه و شخصی که کالری دریافتی زیادی داشته، یهو از مصرف خیلی از مواد غذایی منع می شه؟واسه جواب دادن به این سوالات و ارائه رژیم غذایی مناسب از دیدگاه طب سنتی اول باید مواد غذایی و رژیمای ناجور لاغری و نتیجه های اونو بررسی کرد.

تنها محاسبه کالری

دکتر سید سعید اسماعیلی متخصص طب سنتی و پژوهشگر در این مورد با اشاره به اشکالات رژیمای لاغری که براساس طب عادی ارائه می شه به خراسان گفت: در این روش معمولاً واسه تموم افراد بدون در نظر گرفتن شرایط خاص اونا، رژیم غذایی ارائه می شه که مبنای اون فقطً محاسبه کالری و کم شدن اندازه کالری دریافتیه. خیلی از آدمایی که از این رژیم استفاده می کنن، بعد از یه مدت دچار افسردگی می شن و حتی در مواردی مبادرت به خودکشی در اونا دیده می شه. این افراد فشار روانی زیادی رو تحمل می کنن و علاوه بر اون مشکلات جسمی مثل ریزش مو و مشکلات پوستی به سراغشون میاد.بروز این مشکلات بیشتر ً به این دلیله که شرایط خاص افراد در نظر گرفته نمی شه و تنها براساس یه سری فرمولای از پیش  تعیین شده اندازه کالری دریافتی فرد محاسبه و به اون پیشنهاد می شه که مثلاً به اندازه یه کف دست نون و به اندازه یه قوطی کبریت پنیر به عنوان صبحونه مصرف کنه؛ یا مواد غذا رو با ترازو وزن کنه و بیشتر از یه اندازه مشخص رو مصرف نکنه.این افراد بعد از یه مدت از این رژیمای سخت خسته می شن و با اینکه ممکنه کاهش وزن زیادی هم دارا باشن اما باکنارگذاشتن رژیم، ولع زیادی واسه خوردن به سراغشون میاد و دوباره به وزن قبلی برمی گردن.

حذف وعده شام

مشکل دیگه این رژیما، حذف وعده شامه که افراد با حذف وعده شام از برنامه غذایی معمولاً وزنشون کم می شه اما بازم که در روایات هم اومده ترک وعده شام باعث ضعف بدن می شه. خیلی از آدمایی که با مشکلاتی مانند ریزش مو یا ضعف قوای عمومی به ما مراجعه می کنن و توضیح حال اونا گرفته می شه، آدمایی هستن که در دوره ای اینجور رژیمای غذایی رو به کار برده و بدیش اینه با ضعف عصبی و عضلانی و حالت شبه افسردگی مواجه شدن.

اضافه کردن وعده های غذایی

اما اشکال بعدی این جور رژیما اضافه کردن وعده های غذاییه؛ در واقع به افراد پیشنهاد می شه به جای مصرف ۳ وعده غذایی، ۵ یا ۶ وعده غذایی رو با حجم کم مصرف کنن. اشکال کلی این روش اینه که دستگاه گوارش و کبد زمان کافی واسه هضم و جذب غذا پیدا نمی کنه و چون مرتب در حال فعالیته، فرصت کافی واسه استراحت و دفع فضولات رو نداره.این روش از دیدگاه طب سنتی و اسلامی نادرست تلقی می شه.

ایشون اضافه می کنه: نکته قابل توجه اون هستش که بعضی از رژیمای غذایی که به نام طب سنتی یا اسلامی رواج پیدا کرده نه در طب سنتی و نه در طب اسلامی جایگاهی نداره و آدما به اشتباه اونو به طب اسلامی یا سنتی مربوط می کنن.مثلا میشه به رژیمای غذایی اشاره کرد که افراد رو از مصرف گوشت یا غذاهای حیوونی منع می کنه، در این مورد باید گفت که نه در آیات و روایات ونه در هیچ کدوم از کتابای طب سنتی و اسلامی واسه این نوع رژیم غذایی مستنداتی موجود نیس.حتی در روایات پیشنهادای زیادی به مصرف گوشت شده و پیامبر اکرم(ص) گوشت رو بهترین خوراکیا در دنیا و آخرت می دونن و حتی از« لحم طری-گوشت تازه» به عنوان غذای بهشتیان یاد می شه.یا در آیه ای از نهر شیر در بهشت یاد می شه در حالی که بعضی آدما به نام طب سنتی، اسلامی مردم رو از خوردن لبنیات به طور کامل منع می کنن. این پیشنهادا که کلا مردم رو از مصرف گوشت یا لبنیات منع کنیم نه در طب ایرونی و نه در طب اسلامی جایگاهی نداره و کار معقولی نیس.این رژیما به مکاتب هندی با گرایشای خاص مذهبی برمیگرده که مثلا افراد رو از مصرف گوشت منع می کنه و بدیش اینه انگار در رژیمای غذایی ایرونی تاثیر گذاشته و بعضی بدون توجه به خاستگاه اون اینجور پیشنهادایی می کنن و گاه اونو به رژیم غذایی اسلامی و طب سنتی ایران منتسب می کنن که در واقع هیچ مبنایی نداره و باید اصلاح شه.

چیزی که در طب اسلامی و ایرونی پیشنهاد شده اینه که افراد غذا رو براساس مزاجی که داره، مصرف کنن. در این رژیم ممکنه فردی از مصرف بعضی از مواد غذایی واسه یه مدت منع شه اما این پیشنهاد واسه عموم نیس. مثلا ممکنه آدمایی که مزاج سردی دارن از مصرف بعضی از فرآورده های لبنی مانند دوغ و ماست منع شن اما منع مطلق اون واسه همه افراد اصلا جایگاهی نداره.امروزه رژیمای غذایی دیگری با عنوان آب درمانی یا عسل درمانی و موارد مشابه اون هست که در دوره های طولانی ۳۰ تا ۴۰ روزه فرد باید فقط از آب یا ماده غذایی دیگه استفاده کنه.در این موارد هم باید گفت هیچ مدرکی واسه تایید این نوع رژیمای غذایی نداریم و بعضی از این رژیما ممکنه مشکلات بسیار شدیدی داشته باشه.

اصل کلی

در تموم دستورات اسلام یه اصل کلی بر مبنای آیه و جعلناکم امه وسطاً هست یعنی خدا امت اسلام رو امت معتدل قرار داده.از این رو همیشه از جمله در تغذیه باید از زیاده روی و کوتاهی دوری کرد.همونجوریکه زیاد خوردن گوشت مشکلات داره و در روایات داریم که می فرمایند: شکم  خود رو قبرستان حیوانات نکنین، نخوردن گوشت هم پیشنهاد نشده حتی گفته شده اگه کسی تا ۴۰ روز گوشت پیدا نکرد و توان مالی واسه خرید اونو نداشت ، قرض کنه و گوشت بخره که خدا -ان شاءا…- قرض اونو ادا می کنه. طبق پیشنهادای دینی مشخص می شه که اسلام زیاده روی و کوتاهی رو قبول نمی کنه و در کتب معتبر طب سنتی هم مانند آثار ابن سینا، رازی، جورجانی و… هم زیاده روی و کوتاهی در رژیم غذایی دیده نمی شه و رعایت میونه روی در نظر گرفته شده.نکته دیگه که به خصوص در روایات به اون پرداخته شده، اینه که نباید عادتای غذایی مردم رو به یه باره عوض کرد.مثلا اگه کسی هفته ای ۷ روز از برنج استفاده می کنه نباید اونو یهو از مصرف برنج منع کرد چون دچار مشکل می شه.در بررسی که انجام دادیم مشخص شد آدمایی که عادت به مصرف برنج داشتن و یهویی مصرف اونو قطع کردن، دچار ریزش مو شدن.پس اگه قراره فردی ماده غذایی رو کمتر مصرف کنه باید کم کم این کار رو بکنه. مثلا به اینجور فردی پیشنهاد می شه که به مرور وعده های مصرف برنج خود رو به ۵ و ۴و… کم کنه.

این متخصص طب سنتی در ادامه صحبتای خود اضافه کرد: حتی نباید عادت بد غذایی مردم رو یهو عوض کرد.مثلا اگه کودکی به مصرف پفک علاقه داره و با این که میدونیم مصرف این ماده مضره اما نباید یهویی اونو از مصرف پفک منع کرد. بلکه والدین باید کم کم در برنامه غذایی ایشون خوراکیای به درد بخور و خوشمزه دیگری رو جانشین کنن و در اختیار کودک بذارن تا کم کم عادت اون عوض شه.تغییر عادت کار بسیار سختیه و نیاز به حوصله و صبر زیاد داره و فقطً با دستور دادن عادت غذایی مردم تغییر نمی کنه.ایشون اضافه می کنه:  همونجوریکه باید عادتای بد غذایی مردم رو کم کم عوض کرد باید عادتای خوب غذایی مردم رو تقویت کرد.مثلا نباید مردم رو از مصرف مواد غذایی به درد بخور مانند گوشت و لبنیات منع کرد.هر چند ممکنه مثلا ما غذاهای سرد رو از رژیم غذایی فردی که دچار افزایش بلغم یا سردی مزاج شده کم کنیم یا فردی رو که در ایشون گرمی مزاج و صفرا زیاد شده از خوردن غذاهای گرم مانند خرما، عسل و ادویه جات منع کنیم اما این پیشنهاد رو نمیشه واسه همه مردم داشت.

مهمترین پیشنهادای عمومی تغذیه

پیشنهادای عمومی منع مصرف واسه بعضی از مواد محدود و در مواردیه که ماده غذایی ضرر داره.مثلا این پیشنهادا واسه منع از مصرف غذاهایی مانند کالباس ،سوسیس، بعضی کنسروها، چیپس و پفکه که میشه از همه مردم خواست تا حد امکان از این مواد مصرف نکنن ولی واسه مواد غذایی معمولی نمیشه پیشنهاد منع مصرف کلی و عمومی داشت.

به نقل از خراسان

.

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *