اشتباهات مردم در غذا خوردن | تغذیه سالم

اشتباهات مردم در غذا خوردن

غذاخوردن که قبل از این یه اولویت مهم حساب می شد، به موضوعی جنبی تبدیل گشته که توجه زیـادی به اون نشده و معمولا در لابه لای کارای دیگه روزانه گذاشته می شه.

گذشته از این، بعضی از عادتای غذایی که به تصور شـما موجب کاهش وزن می گردن، در واقع ممکنه منتهی به زیاد شدن وزن هم شن. خوشبختـانه ترک عادتای غذایی غلط آسـان بـوده و وقـت زیادی نمی گیره و موجب می شه تا از زندگی سالم تر و اندامی متناسب تر بهره مند شده و از غذا خوردن بیشتر لذت ببرین.

بعضی از این عادتای نادرست بشرح زیر هستن :

 
۱- نخوردن صبحونه
نخوردن صبحونه یه اشتباه بزرگ حساب می شه. صبحونه سالم نه فقط باعث افزایش انرژی و بازشدن فکر و ذهـن می شه، بـلـکه مـوجب انتخاب و مصرف مناسب وعده های غذایی دیگه درزمان روز می شه.

هم اینکه خوردن صبحونه ممکنه به شـما در مـصـرف کمتر کالری در ادامه روز کمک کنه. یه تحقیق دانشگاهی نشون داده که مصرف مقداری کالری مشخص در اول روز (یعنی در صبحونه) اثر سیر کنندگی بیشتری نسبت به مصرف همون مقدار کالـری در ساعتای بعدی داره که این موجب کاهش کل کالری مصرفی درزمان روز می شه.

راه حل:

خوردن صبحونه مناسب احتمال بکارگیـری عـادتای نادرسـت غـذایـی رو در وعـده هـای دیگه کم می کنه. صبحونه رو کامل صرف نـمایـیـد و از شیر و بقیه مـواد لـبنی ،عسل، سبزیجات، تخم مرغ و نونای سبوس دار استفاده کنین.

 

۲- غذا خورن قبل از خواب
اگه می خواین رویاهای شیرین ببینین، قبل از خواب از غذا خوردن دوری کنـیـد. با اینکه یافته های قطعی مبنی بر زیاد شدن وزن بر اثر خـوردن غذا پیـش از خواب وجود نداره، ولی پُرخوری و مصرف غذاهای ادویه دار و چرب، ۳-۱ سـاعت قبل از خواب منتهی به کاهش کیـفیت و مدت خواب و در نتیجه مـوجـب احساس کـسـالـت، خـستـگـی و کـوفــتــگی در روز بــعد خواهــد شد. خوردن غذاهای چرب قبل از خواب دلیل کند شدن تخلیه معده و شدید شدن سوءهاضمه؛ و مصرف غذاهای ادویه دار منتهی به صـدمات و سـوزشای قلـبی و نـیز سوء هاضمه می شه.

راه حل:

تلاش کنین دست کم ۴ ساعت قبل از خواب غذا بخورین و اگه قبل از خواب احساس گرسنگی کردین مقداری میوه جات تازه مصرف کنین.

 
۳- پُرخوری

شـاید اگـر پُرخوریای عادی مربوط به مصرف سبزیجات می شد، کارشناسان تغذیه مشکلی با این نوع خوردن پیدا نمی کردن، اما متاسـفـانـه پُرخـوری مـعـمـولا در مـورد غـذاهـای چـرب و نشاسته دار اتفاق میفته. زیاده روی در مصرف ایـن نـوع مـواد غـذایی منتهی به زیاد شدن وزن و نارضایتی شده و جنبه اجتماعی باحالی به دنبال نداره.

راه حل:

وعده های غذایی خود رو بجای ۳ وعده پرحجم، به ۵ یا ۶ وعـده کـم حـجـم تـر تـقـسـیم کنین. خوردن غذاهای سالم و کم حجم شامل کربوهیدراتای پیچیده و پروتئین درطول روز نه فقط اشتهای شما رو کنترل می کنه، بلکه احتمال پُرخوری رو نیـز کـاهـش خواهـد داد. تعدد وعده های غذایی هم اینکه باعث سوزونده شدن مقدار بیشتری کالری می شه، چون که متابولیسم بدن همیشه به فعالیت می پردازه.

 
۴- گرسنه موندن
برخلاف تصور همه ، گرسنه موندن باعث می شه وزن بدن به دلیل ذخیره سازی چربـی افزایـش یابد. وقتی که واسه یه مدت طولانی غذا نمی خورید، بدن شما به دلیل مـحروم مـانـدن از مواد غذایی دچار پریشونی می شه و وقتی که دوباره شروع به خوردن می کنین، بدن شما فکر می کنه که باید کالری مصرفی رو به چربی تبدیل کنه، چون نمی دونه چـقدر زمان میبره که دوباره غذا بخورین. پس چربیا با شما باقی می مانند.

راه حل:

اگه هدفتون از گرسنگی کشیدن کاهش وزنه، باید در برنامه رژیمی خود تجدید نظر کنین. بجای گرسنگی، یه برنامه مناسب ورزشی واسه خود تعیین کرده و بـیشـتـر بـه باشگاه برید.از میوه جات، سبزی جات، حبوبات، گوشتای کم چرب و ماهی استفاده کنین. تلاش کنین ۴ یا ۵ بار در هفته طبق یه برنامه منظم ورزش نـمایـیـد. بهترین روش کاهش وزن، تمرینات مرتب ورزشی و رژیم غذایی مناسب است، نه محـروم کـردن بـدن از مواد غذایی لازم اونم به مدت طولانی.

 
۵- انجام کاری دیگه به همراه غذا خوردن
نه فقط پرداختن به کاری دیگه، همزمان با غذا خـوردن مـوجب ریـخت و پـاش وسایل در دور و بر شما می شه، منجر بـه پـُرخوری و در نتیجه زیاد شدن وزن هم خـواهد شـد. اگـر هنـگام تماشای تـلویزیـون، صـحبـت بـا تـلفـن یا بـازی ویـدئـویی مشــغول غـذا خـوردن شید، این عوامل خارجی باعث می شن توجه کمتری به احساس سیری داشته باشین و زیادتر از اندازه نیازتون غذا بخورین. هم اینکه وقتی در بین انجام کاری شروع به غـذا خوردن می کنین، دیگه توان توقف نخواهیـد داشت، چون که عمل خوردن تبدیل بـه حرکتی غـیر هوشیارانه و بدون توقـف می شه.

راه حل:

تلاش کنین در هر لحظه فقط روی یه چیز تمرکز کنین. چرخ زدن در آشپزخـانـه هـنـگام صحبت با تلفن، ایده مناسبی نیس. اگه فقط می خواهـید دست یا دهانـتان مشغول باشه، سرگرمی غیر از مواد خوراکی پیـدا کـنـیـد. آدامـس بجوید یا گیتار بنوازید.

 
۶- سریع خوردن غذا
زندگی به سرعت میگذره. ولی دوست دارین زندگی شمام سریع تموم شه؟ بعید اسـت. دفـعـه بـعـد سـعـی کنـید غـذای خود رو یواش تر بخورین، چون سریع غذا خوردن کمکی به شما نکرده و برعکس باعث زیاد شدن وزن شما می شه. از زمان شروع غذا تقریبا ۲۰ دقیقه زمان میبره که علائم سیری به مغز برسن، پس اگه شما ظرف ۵ یا ۶ دقیقه غذای خود رو تموم کنین، مغز فرصتی پیدا نمی کنه که به بدنتون بگه که سیر شدین و این باعث زیاده خوری و پُر کردن معده بیشتر از مقدار لازم خواهد گردید.

راه حل:

آهسته غذا بخورین. آرامش داشته باشین. خوب غذا رو بجوید و از مزه غذا لذت ببرین. در این صورت مغز شما میفهمه که در حال غذا خوردنین. پس می تونه به بدنتون بگه که سیر شدین.

 
۷- آب نخوردن به اندازه کافی
پوشـیده نیـسـت که آب مایعی زندگی بخش واسه هـمـه موجودات از جـمله انـسـان اسـت. نـکتـه باحال اینجا هستش که ننـوشـیدن مقـدار کـافـی آب در طـول روز، سـوخت و ساز بدن رو کنـد نـمـوده و مـمکنه باعث اضافـه وزن نیـز بـشـود. آب ماده ای ضـروری واسه فعالیتای متابولیک بدن، از جمله سوزوندن کالری حساب می شه.

راه حل :

تا وقتی که در کویر لوت زندگی نمی کنین، آب زیادی در دور و بر شما هست و باید ۸ تا ۱۰ لیـوان از اون بـنـوشـیـد و اگه ورزش می کـنید، حتی بیشتر از این مقدار. خوردن آب به جای انـواع نـوشـابه نـیـز بـسیـار مـنـاسـبه. نوشابه ها معمولا زودتر احساس تشنگی رو نـسبت به آب از بـیـن مـی بـردنـد و دارای کالریای بی ارزش بوده و باعث می شه بعد از ۳۰ دقـیـقه مـجددا احساس گرسنگی کنین.

 
۸- نخوردن میوه و سبزیجات به مقدار کافی
خیلی از مواد غذایی مـورد نـیـاز بـدن در انـواع میـوه و سبزی وجـود دارن که دوری از خودن اونا باعث بروز کمبودها و مشکلاتی در بدن می شه.

راه حل:

تنها راه تامین مواد معدنی و ویتامینای لازم بـدن، مـصرف مـیـوه و سـبـزیجات تازه و خالصه. بنـابـرایـن بـاید سـعی شـود این مواد رو جزء لاینفک رژیم غذایی قرار داده و همیشه به مقدار کافی از اونا استفاده کنین.

۹- خوردن تنقلات هنگام گرسنگی
خوردن تنـقلات هنگام گرسنگی باعث ایجاد عادتای غذایی ناسالم می شن. به کار گیری مـواد غـذایـی کم ارزش و شکم پُبخش مانند شکلات، چیپس و پفک، تنـها باعث به هم خوردن برنامه غذایی شده و مشکلاتی رو واسه بدن داره.

راه حل:

با شکم سیر از خونه خارج شید. گـرسـنگی مـمکـن اسـت منـجـر بـه خـریدن و خوردن تنقلات شه. شکلات، پفـک و چـیـپس هیـچ کـدام نـمی تونن جای یه صبحونه، نهار و شام سالم و خوب رو بگیرن.

 
خوب بخورین، خوب زندگی کنین
برنـامـه هـای غـذایـی سـاده و موثر کردن خوردنیای سبک و سالم می تونه تغییرات زیادی رو در رژیم غذایی ایجاد کنـد. تناسب اندام داشته باشین، انرژی خود رو زیاد کنین و از غذا خوردن لذت ببرین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *