اشتباهات مهم در رژیم لاغری (۱) | رژیم غذایی

 )

امروزه خیلی از افراد چاق و یا اونا که تازگیا دچار زیاد شدن وزن شدن، تصمیم به رژیم لاغری می گیرن و در این راه براساس اطلاعاتی که دارن و یا طبق پیشنهادای دوستان و نزدیکان خود و یا راه هایی که اتفاقا این نزدیکان واسه کاهش وزن خود گذروندن، مبادرت به گرفتن رژیم لاغری می کنن.

اما بدیش اینه باید قبول کرد که در خیلی از موارد این پیشنهادا، اونا رو به کاهش وزن مطلوب نمیرسونه و چه بسا عوارضی رو واسه اونا داره. کم نیستن آدمایی که با یه رژیم سخت غذایی تو یه مدت زمان کوتاه، وزن خود رو کم کردن و پس از کمی به وزن بالاتری دست پیدا کردن.

۱- انتخاب رژیمای لاغری عجیب:

حتما شمام دیدین و یا می شناسین آدمایی که رژیمای لاغری سریع و عجیب رو انتخاب کرده و یا یه روز تصمیم می گیرن که فقط یه وعده غذایی بخورند و یا فقط گریپ فروت و یا سوپ کلم بخورند. این افراد اندازه انرژی دریافتی خود رو یهویی به اندازه حتی کمتر از ۱۰۰۰ کیلو کالری در روز می رسونن و این طبیعی هستش که چند کیلو از وزن خود رو در زمان کوتاهی از دست بدن. اما باید بدونین وقتی شما وزن خود رو خیلی سریع کاهش می دید، اندازه متابولیسم یا سوخت و ساز بدن خود رو هم کاهش می دید و چون معمولا نمی تونین این رژیما رو به مدت طولانی ادامه بدین، به محض قطع رژیم، با دریافت مواد غذایی  به اندازه عادی خود و یا گاه زیادتر از اندازه عادی، بعد از سختی که به خود دادین از یه طرف انرژی بیشتری دریافت میکنین و از طرف دیگه سوخت و ساز کم شده شما، باعث ذخیره شدن این انرژی و افزایش سریع وزن می شه.

۲- حدف صبحونه:

این روش به نظر یه راه ساده واسه کاهش وزنه، ولی واقعیت چیز دیگه ایه. خیلی از افراد چاق از اونجا که صبحا اشتهایی واسه غذا خوردن ندارن، صبحونه رو حذف می کنن.

تحقیقات نشون داده که وقتی شما صبحونه نمی خورید، احساس گرسنگی زیاد، شما به سمت ریزه خواری و خوردن تنقلات پرانرژی میکشونه و از طرف دیگه خیلی از اوقات فکر می کنین که چون صبحونه نخورده اید، می تونین یه ناهار و شام مفصل بخورین. در حالی که خوردن یه صبحونه، مخصوصا اگه شامل مواد فیبری و پروتئین باشه، در کنترل اشتهای شما درزمان روز خیلی موثر هستش.

باید اقرار کرد که تحقیقات زیاد نشون داده که خوردن صبحونه باعث می شه شما راحت تر وزن خود رو کم کنین.

۳- بی توجهی به تنقلات روزمره:

خیلی از افراد چاق وقتی که تصمیم به رژیم لاغری می گیرن، وعده های اصلی غذایی خود مانند ناهار و شام رو کنترل می کنن، ولی از تنقلات روزمره غافل هستن.

این موضوع مخصوصا در آدمایی که درزمان روز معمولا پشت میز می شینن و یا کارای کامپیوتری دارن، زیادتره. این افراد خیلی از اوقات، شیرینی که درزمان روز به اونا تعارف شده و یا باقیمانه بستنی کودکشون رو که خورده ان جزو کالری دریافتی خود به حساب نمیارن.

۴- حذف کامل میان وعده ها درزمان روز:

همونطور که خوردن تنقلات پر انرژی باعث چاقی می شه، حذف کامل میان وعده ها هم باعث می شه اشتهای شما موقع صرف وعده های اصلی غیرقابل کنترل شه و زیاد شدن وزن شما رو به همراه داشته باشه. پس نشون داده شده، کسائی که میان وعده های سالم مخصوصا میوه جات و هم مواد غذایی شامل پروتئین رو درزمان روز مصرف کردن، در کنترل وزن موفق ترن.

خشکبار از نوع خام اگه به صورت کنترل شده استفاده شه، انتخاب خوبی در بین تنقلات شامل پروتئین بوده و در کنترل اشتها درزمان روز موثره.

۵- خوردن فراوون مواد غذایی کم چرب:

این تصور که شما می تونین به هر اندازه که خواستین از مواد غذایی آماده که ادعای کم چرب و یا کم انرژی بودن رو دارن استفاده کنین، یکی از اشتباهات بزرگیه که موقع اجرای رژیم لاغری دارین. خیلی اوقات اگه شما یه ظرف بیسکویت یا شکلات کم انرژی و کم چرب رو به بهونه اون که کم انرژیه بخورین، انرژی بیشتری دریافت می کنین تا این که کمی از شیرینیا یا تنقلات معمولی رو بخورین.

پس هر چند اجناس کم چرب و یا کم قند می تونن شما رو در کنترل انرژی دریافتی کمک کنن، ولی این به معنی استفاده آزاد از این نوع مواد غذایی نیس.

۶- کم توجهی به انرژی نوشیدنیا:

خیلی از ما توجهی به انرژی نوشیدنیای مصرفی درزمان روز نداریم. مخصوصا در فصل تابستون استفاده فراوون از شکلای جور واجور نوشیدنیای خنک و یا نوشیدن آبمیوها به بهونه این که نوشیدنی سالمیه، باعث می شه شما انرژی زیادی دریافت کنین.

ذکر این نکته هم لازمه که آبمیوها به دلیل عبور سریع تر از دستگاه گوارش، اول اینکه قندشون سریع تر جذب می شه، دوم اینکه در کاهش گرسنگی زیاد موثر نمی باشن.

به کار گیری نوشابه های رژیمی هم به بهونه اون که بدون انرژی هستن، باعث چاقی می شه، چون باعث افزایش اشتها می شن. پس مصرف این نوع نوشابه ها هم واسه کاهش وزن باید کم شه.

*

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *