اشتباهات مهم در رژیم لاغری (۲) | رژیم غذایی

همونطور که در مقاله قبل بیان شد، خیلی از ما پس از زیاد شدن وزن، راهی رو واسه حل این مشکل انتخاب میکنیم. از اونجا که امروزه افراد زیادی با این مشکل درگیرن، در بین دوستان و فامیل، هرکی تجربه ای رو واسه رژیم لاغری پیشنهاد می کنه.

کافیه ما در فردی که رژیم رو پیشنهاد می کنه کاهش وزنی دیده باشیم، اون موقع با اطمینان بیشتری به توصیهش عمل می کنیم. باحال اون که بعضی وقتا، بدون اون که نتیجه یه رژیم رو دیده باشیم اونو تجربه میکنیم. از اونجا که خیلی از اوقات این تجربیات نه فقط باعث کاهش وزن ما نمی شه، بلکه عوارضی رو داره توجه به یه سری از نکات در انتخاب رژیم غذایی باعث می شه همراه با کم شدن وزن از مشکلات ناخواسته جلوگیری کنیم.

 

در مقاله قبل به ۶ اشتباه اساسی در رژیم کاهش وزن اشاره کردیم که شامل موارد زیر بود:

– انتخاب رژیمای لاغری عجیب

– حدف صبحونه

– حذف کامل میان وعده ها درزمان روز

– خوردن فراوون مواد غذایی کم چرب

– کم توجهی به انرژی نوشیدنیا

در این مقاله به ۶ اشتباه مهم دیگه در بعضی از رژیمای لاغری اشاره می شه:

۱- کم نوشیدن آب:

یکی از معضلات اساسی خیلی از ما، کم نوشیدن آب هستش. علاوه بر آثار مهم فیزیولوژیک آب در کنترل وزن، دو نقش اساسی دیگه واسه آب مطرحه: اول اون که آب واسه انجام طبیعی سوخت و ساز (متابولیسم) بدن لازمه. اگه دچار کمبود آب در بدن شید، به دلیل کاهش متابولیسم، کاهش وزن شما دچار مشکل می شه. تحقیقات نشون داده کسائی که ۸ لیوان آب در روز می خورن، انرژی بیشتری درزمان روز می سوزونن.

علاوه بر این، نوشیدن آب در تنظیم اشتها مخصوصا جلوگیری از اشتهای کاذب موثره. خیلی از اوقات مخصوصا در فصل تابستون افراد چاق در تشخیص بین تشنگی و گرسنگی دچار اشتباه شده و به طور ناخواسته غذای بیشتری دریافت می خورن. نوشیدن آب به طور منظم در تنظیم این اشتها موثره. پس به کار گیری یه لیوان آب در هر وعده اصلی غذایی و هم موقع به کار گیری بین وعده ها راه حلی عملی واسه جبران کمبود نوشیدن آبه.

۲- مصرف کم لبنیات:

خیلی از افراد چاق از مصرف لبنیات مثل شیر، ماست و … مخصوصا در صورت کم چرب بودن سر باز میزنن. خیلی از اونا این کار رو به بهونه حساسیت به لبنیات انجام میدن.

تحقیقات نشون دهنده اون هستش که مصرف لبنیات کم چرب به کاهش وزن کمک می کنه. بعضی محققین دلیل این کاهش وزن رو مربوط به کلسیم موجود در لبنیات که باعث سوزوندن چربی می شه می دونن و باحال اون که این اثر با به کار گیری مکملای شامل کلسیم ممکن نیس.

یه سریای دیگه اثر لبنیات در کنترل وزن رو با مواد پروتئینی موجود در این مواد غذایی در رابطه می دونن.

در هر صورت مصرف منظم لبنیات کم چرب به کاهش وزن کمک می کنه.

۳- مصرف فراوون فست فود:

امروزه خستگی کار روزمره و نبود حوصله واسه جفت و جور غذا در منزل و از طرف دیگه، دسترسی آسون به فست فودها باعث مصرف افراطی و غیر اصولی این نوع از غذاها گردیده. هنوزم خیلی از افراد تصور می کنن با در نظر گرفتن حجم کم این نوع غذاها در برابر غذاهای سنتی در رستوران، انرژی زیادی رو دریافت نمی کنن، در حالی که واقعیت غیر از اون هستش. تحقیقات نشون داده کسائی که در هفته بیشتر از دو بار فست فود می خورن، بیشتر از ۵ کیلوگرم زیاد شدن وزن نسبت به آدمایی که کمتر از یه بار در هفته از این نوع مواد غذایی استفاده می کنن، دارن.

۴- وزن کردن روزانه:

خیلی از افراد چاق که تصمیم به اجرای رژیم لاغری می گیرن، به محض شروع رژیم، روزانه چندین بار روی وزنه می رن. این کار به دلیل تغییرات نامحسوس و گاه تناقص آمیز وزن درزمان روز، منتهی به ناامیدی و بی انگیزگی در ادامه دادن رژیم می شه.

از اونجا که کاهش وزن استاندارد، بیشترین حد یه کیلوگرم در هفته س پیشنهاد می کنیم هفته ای یه بار تو یه ساعت مشخص خود رو وزن کنین، نه بیشتر.

۵- تعیین هدف وزنی غیر منطقی:

کم نیستن افراد چاقی که موقع شروع رژیم یه کاهش وزن ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرمی رو واسه یه مدت زمان کوتاه، هدف خود قرار میدن. طبیعیه که این افراد با رژیمای لاغری سخت و خیلی کم کالری، کاهش وزن زیادی در هفته های اول رژیم داشته باشن، ولی شک نداشته باشین طولی نمی کشه که از رژیم خسته شده و دیگه اون سیر کاهش وزن واسه اونا ممکن نیس. از اون به بعد، مشکلات این نوع از رژیما شروع می شه که نتیجه اون قطع رژیم و برگشت سریع به وزن اولیه س.

۶- نبود فعالیت بدنی:

خیلی از افراد چاق موقع رژیم لاغری حاضرن تغذیه خود رو دست کم به مدت محدودی کنترل کنن، ولی به بهانه های جور واجور از جمله نبود وقت کافی از فعالیت بدنی چشم می پوشند. واقعیت اون هستش که با اینکه انرژی که شما می تونین با فعالیت بدنی بسوزونین، به مراتب کمتر از انرژی کم شده در اثر رژیم لاغریه، ولی مهم ترین اثر ورزش، جلوگیری از برگشت سریع وزن در صورت نبود رعایت رژیم لاغریه. پس هیچ رژیم لاغری بدون فعالیت بدنی به نتیجه مطلوب نمی رسه.

دکتر حمیدرضا فرشچی- همکار تبیان

*

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *