اشتباهات مهم در عادات غذایی | تغذیه سالم

اشتباهات مهم در عادات غذایی

 

رابطه مستقمی بین عادات غذایی با سلامت بدنه که اگه توجه ای نشه حتما در سالیان دراز سلامتیمان رو 

 

نخوردن صبحونه

نخوردن صبحونه یه اشتباه بزرگه. صبحونه سالم نه فقط باعث افزایش انرژی و بازشدن فکر و ذهن می شه، بلکه موجب انتخاب و مصرف مناسب وعده های غذایی دیگه در ادامه روز می شه.

هم اینکه خوردن صبحونه ممکنه به شما در مصرف کمتر کالری در ادامه روز کمک کنه. یه تحقیق دانشگاهی نشون داده که مصرف مقدار کالری مشخص در اول روز اثر سیرکنندگی بیشتری نسبت به مصرف همون مقدار کالری در ساعتای دیرتر داره که این موجب کاهش کل کالری مصرفی در روز می شه.

راه حل این اشتباه اون است که خوردن صبحونه مناسب احتمال به کار گیری عادتای نادرست غذایی رو در وعده های دیگه کم می کنه. صبحونه رو کامل صرف کنین. از مواد لبنی کم چرب، تخم مرغ و نونای سبوس دار استفاده کنین.

 

غذا خوردن قبل از خواب

 

 

اگه می خواین خوابای شیرین ببینین، قبل از خواب از غذا خوردن دوری کنین. با اینکه یافته های قطعی مبنی بر زیاد شدن وزن بر اثر خوردن غذا قبل از خواب موجود نیس، پرخوری، مصرف غذاهای ادویه دار و چرب، ۱ تا ۳ ساعت قبل از وقت خواب منتهی به کاهش کیفیت و مدت خواب و موجب مریضی، خستگی و کوفتگی در روز بعد می شه.

خوردن غذاهای چرب قبل از خواب دلیل کند شدن تخلیه معده و شدید شدن سوءهاضمه و مصرف غذاهای ادویه دار منتهی به صدمات و سوزشای قلبی و هم سوءهاضمه می شه. تلاش کنین دست کم ۴ ساعت قبل از خواب مبادرت به خوردن غذا کرده و اگه قبل از خواب احساس گرسنگی کردین مقداری میوه جات تازه مصرف کنین.

 

پرخوری

 

 

شاید اگه پرخوریای عادی مربوط به سبزیجات می شد، کارشناسان تغذیه مشکلی با این نوع خوردن پیدا نمی کردن، اما بدیش اینه پرخوری معمولا در مورد غذاهای چرب و نشاسته دار نمودار می شه.

زیاده روی در این نوع مواد غذایی منتهی به زیاد شدن وزن و نارضایتی شده و جنبه اجتماعی باحالی به دنبال نداره. وعده های غذایی خود رو به جای ۳ وعده پرحجم به ۵ یا ۶ وعده کم حجم تر تقسیم کنین.

خوردن غذاهای سالم و کم حجم شامل کربوهیدراتای کمپلکس و پروتئین در طول روز نه فقط اشتهای شما رو کنترل می کنه، بلکه احتمال پرخوری رو هم کم می کنه.

تعدد وعده های غذایی هم اینکه باعث سوزونده شدن مقدار بیشتری کالری می شه؛ چون که متابولیسم بدن همیشه به فعالیت می پردازه.

 

گرسنه موندن واسه کاهش وزن به درد بخور نیس

 

 

برخلاف تصور، گرسنه موندن باعث می شه وزن بدن به دلیل ذخیره سازی چربی زیاد شه. وقتی که واسه یه مدت طولانی غذا نمی خورید، بدن شما به دلیل محروم موندن از مواد غذایی دچار پریشونی می شه و در آخر وقتی که دوباره شروع به خوردن می کنین، بدن شما فکر می کنه که باید کالری مصرفی رو به چربی تبدیل کنه چون نمی دونه چقدر زمان میبره که دوباره غذا بخورین.

پس چربیا با شما باقی می مانند. اگه هدفتون از گرسنگی کشیدن، کاهش وزنه باید در برنامه رژیمی خود تجدید نظرنمایید. به جای گرسنگی یه برنامه مناسب ورزشی واسه خود تعیین کرده و بیشتر به باشگاه برید.

از میوه جات، سبزیجات، حبوبات، گوشتای کم چرب و ماهی استفاده کنین. تلاش کنین ۴ یا ۵ بار در هفته طبق یه برنامه منظم ورزش کنین. بهترین روش کاهش وزن، تمرینات مرتب و رژیم غذایی مناسب است و نه محروم کردن بدن از مواد غذایی لازم اونم به مدت طولانی.

 

انجام کاری دیگه در بین غذا خوردن

نه فقط پرداختن به کاری دیگه همزمان با غذا خوردن موجب ریخت و پاش اون در دور و بر شما می شه، بلکه به پرخوری و در نتیجه زیاد شدن وزن هم منجر می شه.

اگه هنگام تماشای تلویزیون، صحبت با تلفن و یا بازی ویدئویی، مشغول غذا خوردن شید، این عوامل خارجی پرت کننده حواس باعث می شن شما توجه کمتری به گرسنگی و نشونه های سیرشدن که بیان کننده کافی بودن مقدارغذا و احساس سیری هستن، کنین. هم اینکه وقتی در بین انجام کاری شروع به غذا خوردن می کنین، دیگه توان توقف دارین؛ چون که عمل خوردن تبدیل به حرکتی غیرهوشیارانه و مکانیکی بدون توقف می شه.

تلاش کنین در هر لحظه فقط روی یه چیز تمرکز کنین. چرخ زدن در آشپزخانه هنگام صحبت با تلفن ایده مناسبی نیس. اگه فقط می خواین دست یا دهنتون مشغول باشه، سرگرمی غیر از مواد خوراکی پیدا کنین. مثلا آدامس بجوید یا سازی بنوازید.

 

آب نخوردن به اندازه کافی

آب مایعی زندگی بخش واسه همه موجودات طبیعت از جمله انسانه. نکته باحال اینجاس که ننوشیدن مقدار کافی آب در طول روز متابولیسم و سوخت وساز بدن رو از جا در آورد کرده و ممکنه باعث اضافه وزن هم بشه.

آب ماده ای لازم واسه فعالیتای متابولیک بدن، از جمله سوزوندن کالری، حساب می شه. تا وقتی که در کویر زندگی نمی کنین، آب زیادی دور و بر شما وجود داشته و باید زیاد از اون بخورین.

هشت تا ۱۰ لیوان و اگه ورزش می کنین حتی بیشتر از این مقدار آب بخورین. خوردن آب به جای شکلای جور واجور نوشابه هم بسیار مناسبه. نوشابه ها معمولا زودتر احساس تشنگی رو نسبت به آب از بین می برن و دارای کالریای بی ارزش بوده و باعث می شن بعد از نیم ساعت دوباره احساس گرسنگی کنین.

.

منبع : banookade.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *